Урок английского языка на тему « Достопримечательности Лондона сквозь призму Олимпиады», 7 класс (кейс-метод)Учитель английского языка МБОУ «Педагогический лицей» г. Великие Луки
Абросимова Ирина Вадимовна
Цель урока: способствовать формированию коммуникативной компетенции, в частности социокультурного компонента учащихся посредством темы «Достопримечательности Лондона сквозь призму Олимпиады»
Задачи:
1) Способствовать формированию фонетических навыков.
2)Расширить знания о стране изучаемого языка (Достопримечательности Лондона, Олимпиада 2012).
3) Способствовать развитию коммуникативных умений: участвовать в беседе, выражать свое мнение, делать краткое сообщение по теме.
4) Способствовать развитию языковых знаний и умений (развивать лексику по теме: «Достопримечательности Лондона сквозь призму Олимпиады», грамматику: употребление определенного артикля «the»).
5)Способствовать развитию творческих способностей учащихся.
Формы образовательного процесса:
• коллективные;
• парные;
• индивидуальные.
Методы образовательного процесса:
• проблемно-поисковые;
• проектные;
• аналитические;
• фронтальные.
Технические средства: компьютер, мультимедиапроектор, экран
Наглядно-образные средства: фотографии достопримечательностей Лондона, карточки с групповыми заданиями, мультимедиа презентация
Ход урока
Этап урока Время Деятельность учителя Деятельность учащихся Примечание
Organization period
Introduction of the theme
3’
Good morning children! I’m glad to see you! How are you today?
Today we are going to speak, to read and to revise one of the most beautiful cities in the world. But at the beginning of the lesson I’d like you to listen to one melody and guess what is it?
Yes, it is. Good of you!
When will the Olympic Games held in London?
And do you know their number? Excellent!
So look at the blackboard and tell me please what we’re going to discuss today? Yes, but how can we correlate two these themes? I can suggest you to use Olimpic rings.
Magnificent! And it will be the purpose of our lesson.
All of you dream of visiting London and let’s imagine that our dreams came true and we’re in London.
We arrive at Heathrow Airport and go to see London. But before going we must find some keys to this magic city which will show us the way there. Look at these gates. Your task is to fill in the definite article where necessary and find the keys.
Well done. We’ve found all the keys and now we can take a double-decker bus and go on our tour to visit the Queen.
Let’s go, and during the trip let’s sing a song,
Good morning.
Fine, thanks.
Прослушивание гимна Олимпийских игр, прогнозирование темы урока
Is it an anthem of the Olimpic Games?
In summer
The 30th Olimpic Games
Olimpic Games?
London Sights?
We can divide London sights according to the colours of the Olimpic Rings.
Учащиеся вставляют артикли
…Tower of London
…St .Paul’s Cathedral
…Trafalgar Square
…National Gallery
…Buckingham Palace
…Westminster Abbey
…Houses of Parliament
…Big Ben
…Thames
…Downing Street
…British Museum
…Tower Bridge
…Hyde Park
…Madame Tussauds
…Stamford Bridge
…Wimbledon
…Wambley
Учащиеся поют песню под видеоролик
Прослушивание гимна Олимпийских игр
На доске вывешены достопримечательности Лондона
5’
Oh, our bus has stopped.
To get to Buckingham Palace you must take on one of the Olympic rings and choose suitable sights.
Now, you are divided into 5 groups. You are to make a creative task in your sights and tell us about your designs.
Let’s remember what we know about London, what London is famous for. Look at the blackboard. Your task is to complete the sentences.
-London is the capital of … (England)
-More than … million people live in London. (7)
-The heart of London is … (The City)
-The political centreе is … (Westminster)
-… lives in Buckingham Palace.(The Queen of England)
-One of the greatest and oldest churches is … (St. Paul’s Cathedral)
-… is in the centre of London. (Trafalgar Square)
-The most interesting museum is … (The Tower of London)
-The largest clock is … (Big Ben)
-London is situated on … (The Thames)
-… is one of the London’s most famous symbols. (Tower Bridge)
1 группа (yellow): We take yellow ring and choose the museums because history is associated with yellow colou
2 группа (blue): We take blue ring and sights which are situated near the river.
3 группа (black):We take black colour and political sights
4 группа:
We take red ring and choose the historical and religious sights because it is connected with blood
5 группа: (Green)
We take green ring and choose sport sights and a park.
Учащиеся выполняют творческое задание и защищают свои проекты
Листы бумаги,
маркеры.
10’
Wonderful. Take a bus and let’s go to Buckingham Palace. Oh, The Queen of England, she’s so glad to meet you!
but she wants to make sure that you really deserve to be here and have prepared for you a quiz. Divide into 3 groups, please.
Now I want to reward you and give medals.
Учащиеся делятся на 3 группы и отвечают на вопросы в группах. (аналог своей игры)
Звучит гимн Олимпийских игр
Discussion 3’ Well, today we have learned a lot of new and interesting facts about London. Now tell me, please, what places of interest you would like to visit most. Express your opinion using the following phrases.
Учащиеся выражают свою точку зрения, используя фразы, написанные на доске.
На доске написаны фразы:
As for me…
In my opinion…
Personally I…
First of all I would visit…
Conclusion 1’ Our lesson is over. I hope you’ve enjoyed our lesson and learned a lot of interesting information about London. Thank you for your work! Good bye!